середа, 1 травня 2024 р.

Епілог "Володаря Перснів"

Еланор Прекрасна

У рукописі Толкін завершував "Володар Перснів" розповіддю про життя Сема і його сім'ї через п'ятнадцять років після відплиття Фродо на Захід. Проте, у версії що він надав до друку він цю частину прибрав, бо "треба на чомусь зупинитися". Проте пізніше він жалкував про своє рішення і навіть зробив новий варіант цього епілогу, включивши у нього відповіді на питання шанувальників "Володаря Перснів". В ньому він більш виразно описує кохання Сема і Розі а також стосунки батька і доньки — п'ятнадцятирічної Еланор. Ось переклад цієї більш пізньої версії епілогу.

ЕПІЛОГ

Одного вечора в березні 1436 року пан Семвайз Ґемджі був у своєму кабінеті в Бег-Енді. Він сидів за старим, добре потертим столом і, роблячи численні паузи для роздумів, повільною круглою рукою писав на аркушах нещільного паперу. Збоку від нього на підставці лежала велика рукописна червона книга.


Незадовго до того він читав її вголос своїй родині. Бо день був особливий: день народження його доньки Еланор. Того вечора перед вечерею він нарешті дійшов до самого кінця Книги. Довгий шлях через її численні розділи, навіть з деякими питаннями, які він вважав доцільними, зайняв кілька місяців, бо він читав вголос лише в особливі дні. На іменинному читанні, окрім Еланор, були присутні юний Фродо, дівчинка Розі, юні Меррі та Піпін, але інших дітей там не було. Червона книга була ще не для них, і вони безтурботно спали у своїх ліжечках. Золотоволосці було лише п'ять років, тому Фродо трохи помилився у своєму пророцтві, і вона прийшла після Піппіна. Але вона не була останньою в роду, бо Сем і Роза, здавалося, могли змагатися зі старим Геронтієм Туком за кількістю дітей так само успішно, як Більбо за кількістю своїх років. Був малий Сем, і Дейзі, і Примроуз, яка ще лежала в колисці.

Тепер Сем мав "трохи тиші". Вечеря закінчилася. З ним була тільки Еланор, яка не спала, бо в неї був день народження. Вона сиділа мовчки, дивлячись на вогонь і час від часу поглядаючи на батька. Вона була вродливою дівчиною, зі світлішою шкірою ніж у більшості гобітських дівчат, і стрункішою, а відблиски вогню виблискували в її рудо-золотистому волоссі. До неї, чи то у дар, чи то у спадок, зійшла пам'ять про ельфійську витонченість.

— Що ти робиш, тату Сем, любий? — нарешті спитала вона. — Ти казав, що збираєшся відпочити, і я сподівався, що ти поговориш зі мною.
— Зараз, Еланорелло, — відповів Сем, коли вона підійшла, обійняла його і зазирнула через плече.
— Це схоже на "Запитання та відповіді", — сказала вона.
— Так і є, — відповів Сем. — Пан Фродо залишив мені останні сторінки Книги, але я ще ніколи не наважувався доторкнутися до них. Я все ще роблю нотатки, як сказав би старий пан Більбо. Тут записані всі питання, які ви з дітьми і пані Роза задавали і я записую відповіді на них, коли знаю їх. Більшість запитань — твої, бо тільки ти слухала усю Книгу не один раз.
— Тричі, — відповіла Еланор, дивлячись на акуратно списану сторінку, що лежала під рукою Сема.

З. Гноми тощо. Фродо каже, що вони йому найбільше подобаються. А що сталося з Ґімлі? Чи відкрили знову Копальні Морії? Чи залишилися орки?

В. Гімлі: Він повернувся, щоб працювати на короля, як він і казав. Він привів з собою багато своїх людей з Півночі, і вони працювали в Гондорі так довго, що звикли до нього, і оселилися там, у Білих горах, недалеко від Міста. Гімлі раз на рік ходить до Блискучих Печер.
Звідки я знаю? Від пана Переґріна, який часто повертається до Мінас-Тіріту, де його дуже поважають.
Морія: Я не чув ніяких новин. Можливо, пророцтво про про Дуріна не для нашого часу. Темні місця ще потребують очищення. Гадаю, знадобиться багато клопоту і відважних вчинків, щоб викорінити злі створіння з залів Морії. Бо в таких місцях, безумовно, залишилося ще багато орків. Малоймовірно, що ми коли-небудь повністю позбудемося їх.

З. Леголас. Він повернувся до короля? Чи залишиться він там?

В. Так, повернувся. Він прийшов на південь з Гімлі, і він привів багато своїх людей з Зеленолісся Великого (так вони так вони його тепер називають). Кажуть, це було чудове видовище компанії гномів та ельфів, що мандрували разом. Ельфи збудували Місто, а земля, де живе принц Фарамир, прекрасніша, ніж будь-коли. Так, Леголас залишиться там, у всякому разі, поки живе Ґімлі; але я думаю, що він одного дня піде до Моря. Пан Меріадок розповів мені все це, бо він був у пані Еовіни в її білому домі.

З. Коні. Мері зацікавлений в них; він дуже хоче мати власного поні. Скільки коней втратили Вершники в битвах, і чи є у них ще? Що сталося з конем Леголаса? Що зробив Ґандалф з
Тінегривом?

В. Тінегрив поїхав на Білому Кораблі з Ґандалфом, звісно. Я сам це бачив. А ще я бачив, як Леголас відпустив свого коня з Ізенґарду назад до Рохану. Пан Меріадок каже що він не знає, скільки коней було втрачено, але в Рохані їх зараз більше, ніж будь-коли, бо їх більше ніхто не краде.
Вершники також мають багато поні, особливо в Долині Гарроу: білих, гнідих і сірих. Наступного року, коли він повертається з візиту до короля Еомера, він він має намір привезти одного для свого тезки.

З. Енти. Еланор хотіла б почути про них більше. Що Леголас бачив у Фангорні, і чи бачить він Древлена зараз? Мала Розі дуже турбується про Дружин Ентів. Вона шукає їх щоразу, коли йде в ліс. Чи знайде вона їх коли-небудь знайдуться? Вона б хотіла, щоб так і було.

В. Леголас і Гімлі не розповіли, що вони бачили, наскільки я чув. Я не чув ні про кого, хто б бачив Ента з тих часів. Енти дуже потайливі, і вони не дуже люблять людей, великих чи малих. Я б теж хотів, щоб знайшлися Ентові дружини але боюся, що ця біда надто давня і занадто глибока, щоб люди Ширу могли її виправити. Гадаю, можливо, дружини не хочуть, щоб їх знайшли; і, можливо, Енти вже втомилися шукати.

— Люба, — сказав Сем, — ця верхня сторінка, це тільки сьогоднішня робота. — Він зітхнув. — Вона не годиться для Книги в такому вигляді. Це зовсім не схоже на історію, яку писав пан Фродо. Але мені доведеться якось написати главу чи дві в належному стилі. Пан Меріадок міг би допомогти мені. Він вправний письменник, і він пише чудову книгу про самі тільки рослини.
— Сьогодні більше нічого не пиши. Поговори зі мною, тату Сем! — сказала Еланор і притягнула його до себе, щоб він сів біля вогнища.
— Розкажи мені, — сказала вона, коли вони сиділи поруч, і м'яке золотаве світло падало на їхні обличчя, — розкажи мені про Лоріен. Чи моя квітка все ще росте там, тату Сем?
— Ну, люба, Келеборн все ще живе там, серед своїх дерев та ельфів, і я не сумніваюся, що твоя квітка все ще росте там. Хоча тепер, коли я маю тебе перед очима, я вже не так хочу її побачити.
— Але я не хочу дивитися на себе, тату Сем. Я хочу дивитися на інше. Я хочу побачити пагорб Амрот, де король зустрів Арвен, і срібні дерева, і маленький білий ніфреділ, і золоту еланор у вічнозеленій траві. І я хотіла почути, як співають ельфи.
— Тоді, можливо, одного дня ти почуєш, Еланор. Я сказав те саме, коли я був у твоєму віці, і ще довго після цього, і здавалося, що надії не було. І все ж я побачив і почув їх.
— Я боялася, що вони всі попливли далеко, тату. І незабаром тут не залишиться жодного; і тоді скрізь будуть лише місця де вони були, і все.
— І що, Еланорелло?
— І світло згасло б.
— Я знаю, — сказав Сем. — Світло згасає, Еланорелла. Але воно ще не згасло. І ніколи не згасне остаточно, як я тепер думаю, з тих пір, як я з тобою розмовляю. Бо тепер мені здається, що його пам’ятають навіть ті, хто ніколи його не бачив. І все ж, — зітхнув він, — навіть це не те саме, що бачити його по-справжньому, як бачив я.
— Це все одно, що потрапити в історію? — запитала Еланор. — Історія — це зовсім інше, навіть якщо вона про те, що сталося. Я б хотіла повернутися в старі часи!
— Такі люди як ми часто мріють про це, — сказав Сем. Ти прийшла наприкінці великої епохи, Еланорелло; але хоча вона і закінчилася, як ми говоримо, насправді все не закінчується одразу і раптово. Це більше схоже на зимовий захід сонця. Вищі ельфи майже всі пішли з Елрондом. Але не всі; а ті, що не пішли, ще почекають деякий час. А інші, ті, що належать до цього світу, протримаються ще довше. Тобі ще є що побачити, і, можливо, ти побачиш це раніше, ніж сподіваєшся.

Еланор помовчала деякий час, перш ніж знову заговорила.

— Я спочатку не зрозуміла, що мав на увазі Келеборн, прощаючись з королем, — сказала вона. Але тепер, здається, розумію. Він знав що леді Арвен залишиться, але Ґаладріель покине його. Гадаю, йому було дуже сумно. І для тебе, любий тато Сем.

Її рука намацала його, і його смаглява долоня стиснула її тонкі пальці.

— Твій скарб теж зник. Я рада, що Фродо Персня бачив мене, але я б хотіла пам’ятати, що бачила його.
— Мені було сумно, Еланорелле, — сказав Сем, цілуючи її волосся. — Було, але не зараз. А чому? Ну, по-перше, пан Фродо пішов туди, де не згасає ельфійське світло; і він заслужив свою нагороду.
Але я теж отримав свою. Я здобув багато скарбів. Я дуже багатий гобіт. І є ще одна причина, яку я прошепочу тобі, таємницю, яку я ще нікому не розповідав і не записав у Книгу. Перед тим, як піти, пан Фродо сказав, що мій час можливо, ще прийде. Я можу почекати. Мені здається, що ми не попрощалися назавжди. Але я можу почекати. Я багато чому навчився у ельфів. Вони не дуже переймаються часом. І тому я думаю, що Келеборн все ще щасливий серед своїх дерев, по-ельфійськи. Його час ще не прийшов, і він ще не втомився від своєї землі. Коли він втомиться, він зможе піти.
— І коли ти втомишся, ти підеш, тату Сем. Ти підеш до Гаваней з ельфами. Тоді я піду з тобою. Я не розлучуся з тобою, як Арвен з Елрондом.
— Можливо, можливо, — сказав Сем, ніжно цілуючи її. — А може ні. Вибір Лютіен та Арвен приходить до багатьох, Еланорелле, або щось схоже на нього; і нерозумно вибирати до того, як прийде час. А тепер, моя люба, я думаю, що навіть дівчинці п'ятнадцяти весен пора лягати спати. І я маю дещо сказати матінці Розі.

Еланор підвелася і злегка провела рукою по кучерявому каштановому волоссю Сема, вже вкритому сивиною.

— На добраніч, Сем-тату. Але...
— Мені не подобається це “на добраніч, але”, — сказав Сем.
— Але чому ти не показав його мені одразу, хотіла я сказати.
— Що показати, люба?
— Лист короля, звичайно. Ти отримав його вже більше тижня тому.

Сем сів.

— Красно дякую! — сказав він. Як же історії повторюються! І все повертається до тебе тією ж монетою, що й раніше. Як ми шпигували за бідолашним паном Фродо! А тепер наші шпигуни стежать за нами, сподіваюся, не більше, ніж ми. Але звідки ти про це знаєш?
— Не було ніякої потреби шпигувати, — сказала Еланор. Якщо ви хотіли зберегти це в таємниці, то не були достатньо обережними. Минулого тижня рано-вранці в середу його принесли з пошти Південної Чверті. Я бачила, як ти його отримав. Загорнутий у білий шовк і запечатаний великими чорними печатками: кожен, хто чув Книгу, одразу здогадався б, що це від короля. Це добра новина? Покажеш мені його, тату Сем?
— Ну, якщо ти вже так багато знаєш, то краще вже покажу, — сказав Сем.
— Але тільки без змов. Якщо я покажу тобі, ти приєднаєшся до дорослих і мусиш грати чесно. Іншим я розповім у свій час. Король їде.
— Він їде сюди? — вигукнула Еланор. — У Бег Енд?
— Ні, люба, — відповів Сем. — Але він знову їде на північ, чого не робив відтоді, як ти ще була маленькою. Але тепер його дім готовий. Він не поїде в Шир, бо віддав наказ, щоб жоден з великого народу не входив на цю землю після тих розбійників, і він не порушить своїх правил. Але він поїде до Мосту. І він надіслав дуже особливе запрошення кожному з нас, кожному поіменно.

Сем підійшов до шухляди, відчинив її, і дістав з футляра сувій. Сувій був написаний у два стовпчики срібними літерами на чорному тлі. Він розгорнув сувій і поставив біля нього свічку на столі, щоб Еланор могла його побачити.

— Як чудово! — вигукнула вона. Я можу прочитати загальну мову, але що написано на іншій стороні? Гадаю, це ельфійська мова, але ти показав мені так мало ельфійських слів.
— Так, це написано ельфійською мовою, якою користується великий народ Гондору, — сказав Сем. Я розібрав її, принаймні, достатньо, щоб переконатися, що тут написано майже те саме, тільки перетворює всі наші імена на ельфійські. Твоє ім'я однакове з обох боків, Еланор, бо воно ельфійське. Але Фродо — це Йорґель, а Роза — Меріл, а Мері — Ґелір, а Піпін — Кордоф, а Златовласка — Ґлорфінніель, а Гемфаст — Бараворн, а Дейзі — Ейрієн. Тепер ти все знаєш.
— Як чудово! — сказала вона. Тепер у нас у всіх ельфійські імена. Яке чудове завершення мого дня народження! А яке у тебе ім'я, тату Сем? Ти не казав його.
— Ну, воно досить дивне, — відповів Сем. Бо в ельфійській частині, якщо хочеш знати, король каже: "Пан Пергаель, якого слід було б назвати Панфаель". А це означає: "Семуайз, якого слід називати Фуллвайзом" (гра слів: “напівмудрий”, якого слід звати “повномудрим” — А.К.). Тепер ти знаєш, якої думки король про твого старого батька.
— Ані трохи не вищої за мою, тату Сем, Пергаель-адар, найдорожчий, — відповіла Еланор. — Але ж тут написано друге квітня, а до нього лише тиждень! Коли почнемо? Треба готуватися. Що ми будемо слухати?
— Про все це ти маєш запитати у матусі Роуз, — сказав Сем. Але ми готувалися. Нас давно попереджали про це, але ми нічого не казали, бо не хотіли, щоб ви не спали ночами, принаймні поки що. Ви всі повинні виглядати якнайкраще і найкрасивіше. У вас буде гарне вбрання, і ми поїдемо в кареті.
— Мені зробити три реверанси, чи тільки один? — запитала Еланор.
— Досить і одного, по одному для короля і королеви, — відповів Сем. Хоч у листі й не сказано, Еланорелло, але я думаю, що королева буде там. І коли ти побачиш її, моя люба, ти зрозумієш, як виглядає ельфійська пані, хіба що жодна з них не є такою вродливою. І це ще не все. Бо я здивуюся, якщо король не запросить нас до свого великого дому біля озера Евендім. І там будуть Елладан та Елрохір, які досі живуть у Рівенделлі, і з ними будуть ельфи, Еланорелла, і вони співатимуть біля води у сутінках. Ось чому я сказав, що ти можеш побачити їх раніше, ніж гадаєш.

Еланор нічого не відповіла, тільки стояла і дивилася на вогонь, а її очі сяяли, як зірки. Нарешті вона зітхнула і підвелася.

— Як довго ми там пробудемо? — запитала вона. — Гадаю, нам доведеться повернутися?
— Так, і ми захочемо повернутися, — відповів Сем. Але ми можемо залишитися до сінокосу, коли я повинен буду повернутися сюди. На добраніч, Еланорелло. Спи, поки не зійде сонце. Тобі не потрібні будуть сни.
— Добраніч, тату Сем. І не працюй більше. Бо я знаю, яким має бути твій наступний розділ. Запиши нашу розмову, але не сьогодні. — Вона поцілувала його і вийшла з кімнати; і Семові здалося, що вогонь у каміні став менш яскравим як тільки вона вийшла. На чистому темному небі сяяли зорі. Це був другий день сонячної і безхмарної погоди, яка щороку приходила в Шир наприкінці місяця, і яку щороку зустрічали і вихваляли, як щось несподіване о цій порі. Всі діти вже були в ліжечках. Було вже пізно, але де-не-де в Гобітоні та в будинках, розкиданих по зануреній у ніч місцевості, все ще мерехтіли вогники.

Пан Семуайз стояв біля дверей і дивився на схід. Він притягнув до себе пані Роуз і обійняв її за плечі.

— Двадцять п'яте березня! — сказав він. — Цього дня сімнадцять років тому, дружино Роза, я не думав, що коли-небудь побачу тебе знову. Але я продовжував сподіватися.
— А я ніколи не сподівалася, Сем, — відповіла вона, — до того самого дня, а потім раптом повірила. Було близько полудня, і я відчула таку радість, що почала співати. А мама сказала: "Тихіше, дівчино! Тут якісь розбишаки ходять". А я відповіла: "Нехай ідуть! Їхній час скоро закінчиться. Сем повернеться." І ти прийшов.
— Так, — відповів Сем. — У найулюбленіше місце в усьому світі. До моєї Рози і мого саду.
Вони зайшли в дім, і Сем зачинив двері. Та навіть коли він це зробив, то раптом почув глибоке й неспокійне зітхання та шум моря на берегах Середзем'я.

Немає коментарів:

Дописати коментар